حقیقت واگن های چینی مترو
به گزارش سنج نیوز، مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ضمن اشاره به آخرین اقدامات برای واگن های متروی چینی و تاکید بر این که صفر تا ۱۰۰ اجرای قرارداد با پیمانکار، وزارت کشور است، اظهار داشت: تمامی فرایندهای پرداخت مالی و ارزی قرارداد از جانب وزارت کشور بموقع انجام شده و بخش دوم پیش پرداخت هم از جانب مشاور طرح، تأیید شده و در شرف عملیاتی شدن مراحل پرداخت است. ازاین رو وزارت کشور تمام هزینه های اصلی و جانبی واگن های متروی چینی برای تهران را تاکنون بر عهده گرفته است.
محمد بابایی زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حواشی های اخیر درباره ی واگن های چینی و قرارداد سازمان شهرداری ها که از طرف مدیریت شهری تهران مطرح گردیده است، اظهار داشت: وزارت کشور در اجرای پروژه های ناوگان حمل و نقل خصوصاً در عرصه واگن های مترو همیشه سیاستش سکوت بوده تا این پروژه ها مسیر قانونی خودرا طی نماید و چنین پروژه هایی که قراردادهای فاینانس دارد دارای محرمانگی است و اهتمام کرده ایم تا منطقی و به قاعده کار رسانه ای انجام دهیم تا به اصل پروژه که مقرر است منفعتی برای مردم دارد، صدمه ای وارد نشود.
برخی از مدیران شهری پیش از به نتیجه رسیدن، پروژه ها را رسانه ای می کنند
وی با ابراز تأسف از این که تعدادی از مدیران شهری پروژه ها را قبل از این که آن پروژه به نتیجه رسیده باشد، رسانه ای می کنند، اضافه کرد: این درحالیست که حواشی به وجود آمده برای تعدادی از پروژه ها همچون پروژه واگن های متروی چینی و رسانه ای کردن تعدادی از موضوعات آن جز ضرر برای مردم سودی ندارد.
سرمایه شهر در زیر زمین بدون وجود واگن های مترو، مدفون شده است
بابایی زاده اظهار داشت: از مجموع ۹۵۰ کیلومتر خط متروی مصوب در کشور، ۴۲۴ کیلومتر آنرا به بهره برداری رسانده ایم و نیاز اصلی این خطوط واگن های مترو و تزریق واگن ها به این خطوط است و سرمایه شهر و کشور و همین طور دولت در زیر زمین بدون دریافت خروجی برای مردم و بدون وجود واگن های مترو، مدفون شده است.
مدیرکل حمل و نقل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار داشت: باتوجه به اهمیت این پروژه و تامین ناوگان مورد نظر از حدود هفت سال پیش که بحث تجمیع تقاضا و طرح خرید ۲۰۰۰ واگن مصوب عنوان شد، وزارت کشور در امتداد تامین این ناوگان اقداماتی را انجام داد و با کنسرسیوم پیمانکار قرارداد واگن های مترو بسته شد و مراحل قانونی این قرارداد درحال پیموده شدن است.
صفر تا ۱۰۰ اجرای قرارداد واگن های مترویی با وزارت کشور است
بابایی زاده با اشاره به این که اخیراً مصاحبه هایی در مورد عقب ماندگی زمان تحویل واگن های متروی چینی و بدقولی که کنسرسیوم داشته، از طرف مدیریت شهری تهران مطرح گردیده است، تصریح کرد: در آغاز سال جاری که به عنوان مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در شورای شهر تهران حضور یافتم هم تاکید کردم که این قرارداد از صفر تا ۱۰۰ آنکه از تامین منابع مالی تا فعال سازی آنست، با وزارت کشور بوده و مستندات تصویری و رسانه ای آن هم موجود است و تاکنون از برنامه زمان بندی مندرج و توافقی که در این قرارداد عنوان شده حتی یک روز هم عقب نیستیم.
پرداخت بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از هزینه های جانبی واگن های مترو از طرف کلانشهرهای اصفهان، شیراز و تبریز
مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه با اشاره به این که از سال ۹۵ با مصوبه شورای اقتصاد، وزارت کشور به عنوان کارفرمای تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای رفع نیاز واگن های کشور تعیین شد، اضافه کرد: از همان زمان مشخص شد که با قیمت کمتر و سطح بومی سازی بیشتر برای تامین نیاز واگن های مترو، با کنسرسیوم های بین المللی قرارداد بسته شود. همین طور قرار شد تا تمام واگن سازان داخلی هم بتوانند قراردادهای واگن را با صرفه و صلاح ملی پیش ببرند. ضمن این که در دیگر قرارداد وزارت کشور از محل منابع داخلی قبل از طرح ۲۰۰۰ واگن، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان طی ۱۰ سال قبل از طرف شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز به عنوان هزینه های جانبی واگن های مترو پرداخت شده است.
بابایی زاده با اعلان اینکه اجرای قرارداد واگن ها، هزینه هایی چون بازگشایی اعتبارات اسنادی، هزینه ترخیص گمرکی تجهیزات و دیگر هزینه های جانبی دارد، تصریح کرد: در چنین پروژه هایی هزینه های پیش بینی نشده ای از نوسانات نرخ ارز به وجود می آید، این پروژه ها هزینه بر بوده و باید شهرداران و یا مدیران عامل قطارشهری شهرها قسمتی از هزینه های جانبی را پرداخت کنند. این در حالیست که وزارت کشور برای تضمین نامه های دولتی ماده ۶۲ برای آموزش تحویل قطار و غیره نیز زحمات زیادی کشیده و با همکاری موثر با سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی و بانک ملی ایران در تامین منابع ارزی این قرارداد قدم برداشته است.
وی بانک ملی ایران و بانک شهر را به عنوان بانکهای عامل، وزارت صنعت را به عنوان مدیر طرح و سازمان برنامه و بودجه را به عنوان تامین کننده مالی و صادرکننده تضامین اعلام نمود که در کنار وزارت کشور قراردادهای واگن های مترویی را بصورت ایمن و غیرمتأثر از تحریم ها اجرائی کنند و اضافه کرد: تمام تعهدات و هزینه های اصلی و جانبی قرارداد بر عهده ارکان دولتی پشتیبان طرح بوده است.
وزارت کشور در مورد قرارداد واگن های مترویی تصمیم گیری می کند
بابایی زاده در ادامه با اعلان اینکه امروز وزارت کشور می تواند این هزینه های جانبی را از شهرداری های هدف طرح ۲۰۰۰ واگن متناسب با سهم هر یک از آنها گرفتن کند، تاکید کرد: قابلیت جابه جایی سهم شهرها بین آنها در قراردادهای با مشخصات فنی مشابه وجود دارد، چونکه شهرداری ها نه نقش حقوقی در این قرارداد دارند و نه نقش حاکمیتی و وزارت کشور است که در مورد این قراردادها تصمیم گیری می کند.
به گفته ی ایشان، در این شرایط حتی ممکنست در بازدید از خطوط متروی شهرهای دیگر به این نتیجه برسیم که سهم واگن های مترو آنها را کاهش و یا افزایش دهیم. به ویژه در قراردادهایی که شهرداری هیچ نوع هزینه های جانبی آنرا تقبل نکرده باشد، جایگاه حقوقی نیز در این قرارداد ندارد.
وزارت کشور تمام هزینه های اصلی و جانبی واگن های متروی چینی برای تهران را تابحال بر عهده گرفته است
مدیر کل حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با تکیه بر این که مجموعه وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه، شورای اقتصاد و بانک مرکزی ایران تمام ارگان های دولتی بودند که در امتداد قرارداد واگن های متروی چینی در دولت های یازدهم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم تلاش زیادی را انجام داده اند تا این قرارداد به آسانی جلو برود، اضافه کرد: تنها قرارداد از طرح ۲۰۰۰ واگن، قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن پیش بینی شده برای خطوط متروی تهران (و نیز با قابلیت استفاده در کرج و اسلامشهر) است که برخلاف قراردادهای دیگر شهرداری ها، تمام هزینه های اصلی را وزارت کشور بوسیله تضامین دولتی برعهده گرفته و حتی از ابتدا تمام هزینه های جانبی را نیز پرداخت کرده است.
وی اضافه کرد: زمانی که از سال ۱۴۰۱ با پیگیری ویژه دولت وقت، تأییدیه فاینانس این قرارداد را از کنسرسیوم پیمانکار گرفتیم، قرار شد با مصوبه و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور از محل تهاتر نفت مبلغ ۳۶۵۰ میلیارد تومان به عنوان مجوز حواله نفت توسط بانک شهر به عنوان طرف قرارداد با وزارت کشور این حواله ها به آورده تبدیل گردد و به عنوان پیش پرداخت در آن قرارداد گنجانده شد تا این بانک عامل به ضمانت این حواله های نفتی، به ما تسهیلات عرضه نماید.
مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار داشت: طبق این قرارداد قرار شد زمانی که این حواله ها تبدیل به نفت و نقد شد با سود آن به بانک شهر پرداخت گردد و در مقابل شهرداری تهران سود این تسهیلات را متقبل شود که هنوز هم هیچ پرداختی در این جهت انجام نشده است؛ چونکه هنوز حواله های نفتی کامل به فروش نرفته و تازه ما در ماه جاری تمدیدیه دیگری برای فروش این حواله ها گرفته ایم.
بگفته بابایی زاده، باتوجه به تمام تضامینی که سازمان شهرداری های وزارت کشور به بانک شهر داده است و رییس وقت سازمان شهرداری ها نیز امضاء کرده، شهرداری تهران هم در کنار سازمان شهرداری ها به عنوان تضمین کننده جانبی برای دریافت تسهیلات، به بانک شهر متعهد شده است که تحت عنوان بانک عامل سازمان شهرداری ها، این پول پرداخت می شود؛ البته امروز این بازپرداخت تسهیلات پرداخت شده به کنسرسیوم پیمانکار از طرف سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و وزارت کشور درحال پیگیری است تا از محل همان فروش نفت و منابع ارزی و صندوق توسعه ملی به بانک شهر بازگردانی شود.
اقدام وزارت کشور درباره ی واگن های مترو به درستی منعکس نشده است
ایشان سپس به خبرهای اخیر انتشار یافته در رسانه ها، اشاره نمود و با اعلان اینکه تمامی فرایندهای پرداخت مالی و ارزی قرارداد از طرف وزارت کشور بموقع انجام شده، اضافه کرد: بخش دوم پیش پرداخت منوط به تأیید طراحی تفصیلی بود که بتازگی از طرف مشاور طرح تأیید شده و پروسه تامین آن نیز بلا فاصله شروع شده و در شرف عملیاتی شدن مراحل پرداخت است.
از زمانبندی قرارداد عقب نیستیم
هیچگاه از تحویل قطار مترو در سال ۱۴۰۳ صحبت نکرده بودیم
بابایی زاده با تکیه بر این که از زمانبندی قرارداد عقب نیستیم و هیچ وقت از تحویل قطار در سال ۱۴۰۳ صحبت نکرده بودیم، اظهار داشت: آن چه از تأخیرات پروژه بدلیل عدم انجام تعهدات وزارت کشور ذکر شده بود، به هیچ عنوان صحت نداشته و اعلام زمان تحویل واگن متروی چینی در اخبار انتشار یافته اخیر، هیچ وقت مورد توافق کارفرما و پیمانکار قرار نگرفته بود.
مصاحبه های مکرر نهادهای غیر درگیر در قراردادها مشکلاتی به وجود آورده است
وی تصریح کرد: مصاحبه های مکرر برخی دوستان و نهادهای غیر درگیر در قراردادها، گاها برای ما مشکلاتی به وجود آورده است و بارها از طرف دستگاه های نظارتی کشور نیز محل تذکر واقع شده و به ما ابلاغ رسمی شده است که این نوع مصاحبه ها لطمه هایی را به روابط بین الملل کشور ما و چین وارد میکند که از دستگاه نظارتی درخواست داریم ورود کنند و مانع از چنین مصاحبه هایی شوند.
برای اجرای پروژه واگن های مترو حتی یک روز هم توقف نداشته ایم
بابایی زاده با اشاره به پیام تشکر تعدادی از اعضاء شورای شهر تهران از رییس جمهوری درباره ی دستور ایشان برای باز شروع این پروژه، اضافه کرد: از دولت یازدهم تا دولت چهاردهم تمام اقدامات لازم برای محقق شدن قرارداد وزارت کشور با طرف چینی ادامه داشته و هیچ خللی در این میان ایجاد نشده است. بدین سبب تأیید غائی ماک آپ «نمونه اولیه ظاهری واگن» و برگزاری جلسات کارشناسی طراحی تفصیلی و تأیید غائی طراحی تفصیلی این قرارداد نیز در شش ماهه تابستان و پاییز امسال انجام شده است و برای اجرای این پروژه حتی یک روز هم توقف نداشته ایم.
با سکوت رسانه ای پیش از انجام دادن هر کاری به مردم وعده ندهیم
وی به سفر رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور طی دو هفته گذشته به چین با حضور معاون شهردار تهران اشاره نمود و اظهار داشت: امیدواریم تا مردم شهر تهران حداقل در این دوره مدیریت شهری طعم سوار شدن به نخستین قطار خروجی از این قرارداد را بچشند، پیش از انجام دادن هر کاری به مردم وعده ندهیم.
زمان تحویل واگن های متروی چینی را بر چه اساسی اعلام می کنند؟
وزارت کشور هیچ گاه بطور رسمی زمان تحویل واگن های مترو را اعلام نکرده است
مدیرکل حمل و نقل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه به اظهارات تعدادی از رسانه ها بر اساس عقب ماندگی از زمان بندی تحویل واگن های متروی چینی اشاره و اظهار داشت: هیچ گاه از طرف وزارت کشور بطور رسمی زمان تحویل واگن های مترو اعلام نشده و نمی دانیم که این زمان ها را بر چه اساسی اعلام می کنند؟ چونکه قرارداد دست ما است و مصاحبه ها و رفتارهای اخیر آنها باعث شده است تا یکی از اعضاء این کنسرسیوم چالش ها و مسائلی را مطرح کند. البته در طول این هفت سال از زمان عقد قرارداد تا امروز بارها مسائلی از طرف طرفین مطرح شده بود و بارها هم طی صورت جلسه الحاقیه های مختلف این مشکلات را حل کرده بودیم؛ بطوریکه به عنوان مثال در بعضی مقاطع نرخ ارز این قرارداد را از یورو به یوآن تبدیل کردیم و یا چالش های دیگری که میان طرفین برای اجرای سهل تر پروژه پیشنهاد می شد را عملیاتی می کردیم.
بابایی زاده همین طور به مصاحبه معاون علمی رییس جمهور دراین خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: در این مصاحبه عنوان شده بود که قراردادهای وزارت کشور به نتیجه نرسیده و مقرر شده که بوسیله واگن های ملی این مسیر ادامه یابد؛ در صورتیکه شخص آقای رییس جمهور در جلسه ای که اخیراً در وزارت کشور با وزیر کشور و معاونان مربوطه برگزار کرده بودند بر ضرورت تسریع و حل موارد جانبی واگن های مترو تاکید داشتند و در تماسی با آقای عراقچی وزیر امور خارجه کشور دستور دادند که این مسائل را در مورد واگن های چینی عیناً به همتای چینی خود منعکس کنند که ایشان هم اعلام نمودند همتای چینی عنوان کرده است که هیچ اختلاف نظری در این خصوص وجود ندارد و قرارداد ایران و چین تسریع خواهد شد.
ناظر عالی قرارداد ۱۱۳ واگن ملی نیز وزارت کشور است
ایشان سپس با اعلان اینکه ناظر عالی قرارداد ۱۱۳ واگن ملی نیز وزارت کشور است، اظهار داشت: تأیید ترک تشریفات را به شهرداری تهران تفویض کردیم و خود بنده در نخستین روز مسئولیتم به همراه رییس وقت سازمان شهرداری ها از طرف وزارت کشور در روز نهم خرداد ۱۴۰۲ در جلسه ترک تشریفات در سازمان حاضر شدیم و دفاع کردیم و تأیید ترک تشریفات را بارها پیگیری کردیم و مکاتبات مختلفی را هم با تهران داشتیم چون در مورد ترک تشریفات، وزارت کشور ناظر عالی آن قرارداد است، بدین سبب به همان اندازه که در واگن های خارجی مسئولیت دارد در واگن های ملی هم مسئولیت داشته و پیگیر تحقق رفع موانع اجرائی آنست.
بابایی زاده تاکید کرد: این تصور اشتباهی است که وزارت کشور به واگن های ملی و تولیدات واگن ملی اهمیتی نداده است، در حالی که برای ما واگن ملی و قراردادهای فاینانس هر دو در یک درجه اهمیت قرار دارند و رقیب هم نیستند.
واگن های متروی چینی رقیب واگن های ملی نیستند
مدیرکل حمل و نقل سازمان شهرداری و دهیاری های کشور با تکیه بر این که از همان شروع سیاست وزارت کشور آن بود که ما در بحث واگن های ملی و پروژه ملی آهسته آهسته و منطقی به تکنولوژی ساخت واگن در کشور برسیم، تصریح کرد: در امتداد این سیاست مقرر است تا خودمان را بی نیاز نماییم و از تجربیاتی که از اجرای قراردادهای فاینانس به دست خواهیم آورد سرعت بیشتری در تولید واگن های ملی خواهیم داشت؛ چونکه قسمتی از تکنولوژی ها دراین خصوص نیز تکنولوژی های خارجی است تا بتوانیم از آن تکنولوژی ها به نحو قابل توجهی استفاده نمائیم. به این علت همیشه وزارت کشور قطارهای متروی ملی و قطارهای متروی تحت قرارداد با کنسرسیوم های بین المللی را با یک نگاه دیده و پیگیری می کند.
وی اظهار داشت: از همین رو حتی درنظر داریم با هماهنگی و همکاری بیشتر و نزدیک تر با دوستانمان در معاونت علمی ریاست جمهوری، این هم ترازی و تکمیل متقابل را سرعت ببخشیم. همچون این اقدامات مشترک، تاکید بر نقش آفرینی مجموعه جهاد دانشگاهی علم و صنعت در هر دو طرح واگن ملی و قراردادهای تحت هدایت وزارت کشور است.
نیاز کشور به ۴۰۰۰ واگن مترو طی ۱۰ سال
بابایی زاده با اعلان اینکه باید طی ۱۰ سال نیاز کشور برای تامین واگن های مترو را حل نماییم، به نیاز کشور به ۴۰۰۰ دستگاه واگن مترو اشاره نمود و اظهار داشت: نیاز فوری پنج ساله کشور به واگن های مترو، ۲۰۰۰ واگن است. بدین سبب ما حتی واگن ملی که حدود چهار سال است تست های آن انجام شده؛ اما هنوز این تست ها مراحل کامل خودرا طی نکرده است، مد نظر قرار داده ایم.
وی با تکیه بر این که اساسا نمی توان در پنج سال فقط بوسیله واگن ملی نیازهای مترو در کشور تامین شود و باید نیاز و تقاضا را در کنار تکنولوژی ببینیم و هزینه های راه اندازی خطوط را در کنار اهمیت ساخت داخل و رسیدن به دانش بومی درنظر بگیریم، اضافه کرد: این درحالیست که تمام ارکان دولت همچون سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت صمت در تلاش هستند تا بتوانند سهم پیش پرداخت طرف ایرانی را کامل کنند.
پرداخت ۱۰ درصد از ۱۵ درصد تسهیلات ارزی با تضمین وزارت کشور به کنسرسیوم پیمانکار
تعهد شهرداری تهران فقط برای بازپرداخت سود تسهیلات است
اگر شهرداری تهران پیش پرداخت اولیه را پرداخت کرده، چرا دولت باید باز پرداختش را تعهد دهد؟
مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه به پیش پرداخت هایی که دراین خصوص انجام شده اشاره نمود و با اعلان اینکه از ۱۵ درصد سهم آورده کارفرما، حدود ۱۰ درصد آن بوسیله تسهیلات ارزی با تضمین وزارت کشور پرداخت شده است، اظهار داشت: تعهد شهرداری تهران فقط برای بازپرداخت سود تسهیلات است و باید در جواب رسانه هایی که اعلام می کنند پیش پرداخت را شهرداری تهران داده است، بگویم که اگر شهرداری تهران پیش پرداخت اولیه را پرداخت کرده، پس چرا دولت باید باز پرداختش را تعهد دهد؟ و چرا شهرداری تهران برای تامین مالی بانک شهر با نامه رسمی از وزارت کشور خواسته که در بازپرداخت آن تسهیلات تسریع کند؟
وی همین طور اظهار داشت: از روز اول بنای این پروژه برمبنای زمان بندی پنج ساله مصوب در قرارداد بوده که در این زمان بندی پنج ساله قرار بوده است تا حداقل ۱۲ ماه برای اتمام پروسه طراحی و ساخت ماک آپ و شش ماه برای ساخت نمونه اول، زمان گذاشته شود که امروز ۱۲ ماه از ابلاغ قرارداد گذشته و حداقل طبق زمان بندی مندرج در قرارداد، شش ماه فرصت وجود دارد و زمان داریم تا ساخت نمونه اول واگن مترو از طرف طرف قرارداد یا همان کنسرسیوم پیمانکار صورت گیرد.
ورود نخستین واگن متروی چینی به کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۴
بابایی زاده با اعلان اینکه وزارت کشور برای همکاری با تهران درنظر گرفته است که پس از ورود نخستین واگن قطار چینی، تست این قطار در خطوط متروی تهران صورت بگیرد، اشاره کرد: ما امروز از زمان بندی نه فقط عقب نیستیم؛ بلکه در تمام گفتگوها هم گفتیم نیمه اول سال ۱۴۰۴ نخستین واگن متروی چینی به کشور خواهد رسید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب