سهم موتورسیکلت های کاربراتوری و دیزلی ها در تنگی نفس پایتخت

سهم موتورسیکلت های کاربراتوری و دیزلی ها در تنگی نفس پایتخت سنج نیوز: عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم 58 درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از شروع دی ماه هوای مطلوب به خود ندیده اند. بگفته عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودرو های دیزلی و موتورسیکلت ها نقش موثری در آلودگی هوای پایتخت دارند.



بهزاد اشجعی در گفت و گو با ایسنا با بیان این که بالاتر از ۸۰ درصد موتورسیکلت های درحال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسوده اند، اظهارکرد: درصد قابل توجهی از این موتورسیکلت های فرسوده کاربراتوری هستند. از سال ۹۵ به بعد موتورسیکلت سازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلت ها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلت های کاربراتوری قابل توجه است.

به گفته او یک موتورسیکلت کاربراتوری می تواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو ۵ یا دیگر خودرو های نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد.

معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت های کاربراتوری کارساز نیست


اشجعی درباره ی تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلت ها اظهار داشت: معاینه فنی نمی تواند از تردد موتورسیکلت های فرسوده پیشگیری کند چونکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلت های فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری می توان به آسانی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلت های کاربراتوری دقیق نخواهد بود.

او تنها راه حل موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت ها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با سیستم های سوخت انژکتوری دانست و اظهار داشت: طرح هایی هم در حوزه جایگزینی سیستم های سوختی موتورسیکلت ها از طرف سازمان ها ارائه شده است. به عنوان مثال در یکی از این طرح ها شهرداری تهران ادعا کرده در نظر دارد حدود ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند.

به گفته او مبنی بر مطالعات، در شهر تهران ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت باز می گردد که عدد چشمگیری است.

بیشتر بخوانید:


کم توجهی به اسقاط موتورسیکلت و ناوگان دیزلی فرسوده


این کارشناس آلودگی هوا اشاره کرد: مهم تر از مرحله معاینه فنی، نظارت و اعمال قانون است که در وهله اول خیلی از موتورسیکلت های قدیمی تر اسناد معتبر ندارند و در بسیاری موارد دیگر نیز جریمه پذیر نیستند و به همین سبب روشی همچون معاینه فنی بازدارندگی لازم را برای موتورسیکلت ها ندارد.

اشجعی درباره ی تاثیرگذاری معاینه فنی خودرو های دیزلی بر کاهش آلایندگی هوا نیز اظهار داشت: عددی که برای سنجش آلایندگی خودرو های دیزلی درنظر گرفته شده ۲.۷ یا ۲.۸ است. این عدد را ۸۰ یا ۹۰ درصد ناوگان دیزلی پاس می کنند. این عدد در حد پایین درنظر گرفته شده است چونکه بخش قابل توجهی از خودرو های دیزلی، کامیون، اتوبوس و مینی بوس ها فرسوده اند. بدین سان اگر حد مجاز بالایی قرار داده شود، اغلب خودرو ها مردود خواهند شد. به همین سبب نظارت بر اعداد تعیین شده یکی از اقدامات لازم دراین خصوص است.

۳ راه حل برای کنترل آلایندگی خودرو های دیزلی

ه عقیده این کارشناس آلودگی هوا نظارت بر مراکز معاینه فنی از یک سو، نظارت بر اعداد تعیین شده از طرف دیگر و بهسازی و نوسازی ناوگان راه حل کاهش آلایندگی خودرو های دیزلی است.

وی با اشاره به لزوم نظارت بر مراکز معاینه فنی اظهار داشت: بعضی رانندگان خودرو های دیزلی برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف تهران مراجعه می کنند، بعضی مراکز معاینه فنی خصوصاً در تهران سختگیرانه برخورد می کنند. در مقابل مراکزی در شهرهای اطراف معاینه فنی را بسیار آسان تر صادر می کنند. در همین رابطه برای دریافت معاینه فتی تخلفاتی هم صورت می گیرد.

اشجعی در آخر بر لزوم بهسازی و نوسازی خودرو های دیزلی نیز اصرار کرد و اظهار داشت: علاوه بر نظارت بر اعداد تعیین شده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، جایگزین کردن خودرو های پاک با خودرو های فرسوده راه حل اصلی کاهش آلودگی هواست.





منبع:

1403/10/07
11:06:42
5.0 / 5
304
تگهای خبر: خودرو , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب سنج نیوز
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز - در سنج نیوز، حقیقت را بخوانید ، نبض خبر