عضو شورای شهر تهران عنوان كرد
دستور رییس جمهور برای توقف مازوت سوزی شجاعانه بود
به گزارش سنج نیوز، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قانون توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه کشور شروع بسیار ارزشمندی است، اظهار داشت: رییس جمهور تصمیم گرفت بین سلامت و آلودگی، سلامت را انتخاب نماید که تصمیم شجاعانه ای بود.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، مهدی پیرهادی در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره ی توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه اظهار داشت: سال قبل نخستین نفری بودم که موضوع مازوت سوزی را به صورت گسترده و با ذکر فضاهای اقدام کننده اعلام کردم. خداراشکر می کنم این مساله ثابت شد چونکه مافیای قدرت و ثروت پیگیر این بودند که مازوت سازی در استان البرز و همدان نداریم. از رییس جمهور محترم تشکر می کنم که به درستی فرمان داد مازوت سازی در استان البرز متوقف شود و نشان داد دغدغه سلامت مردم را دارد.
وی افزود: در سه جلسه این تذکر را در شورا اعلام نموده بودم اما تخریب های گسترده ای مقابل من در رسانه ها و مجموعه های مختلف انجام شد. هرچقدر با صدای بلند این مساله را اعلام می کردیم، برخی ها نمی خواستند بشنوند و مدام تاکید می کردند که در تهران مازوت سوزی وجود ندارد. به قدری مافیای فروش مازوت قوی بود که اهتمام می کردند به هر شکلی صدای ما را سرکوب کنند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: آلودگی شهر تهران به عوامل مختلفی بستگی دارد. مصرف سوخت حدود ۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور بالاتر از سه برابر میزان استاندارد سوخت معمول است. این هزینه را ضربدر میزان سوخت، هزینه بنزین وارداتی (هر لیتر بنزین وارداتی ۸۰ سنت است) و ۳۶۵ روز کنید، می بینید از محاسبات این مولفه ها یک عدد قابل توجهی به خاطر افزایش سوخت خواهیم داشت. یکی از علت های این که وارد کننده بنزین شده ایم، همین خودرو های فرسوده است. موتورسیکلت های کاربراتوری بین ۷ تا ۱۴ برابر یک خوردو آلایندگی ایجاد می کنند. کامیون های فرسوده هم نیاز به نوسازی دارند.
وی با بیان اینکه مافیای خودرو در کشور حتما وجود دارد، بیان کرد: با وجود همه دستورات جلوی واردات خودرو از طرف مافیا به نحوی گرفته می شود. در همین بازه زمانی که دولت اجازه داده و مجلس مصوب کرده فضای خوبی در کشور ایجاد شده است. خودرو های باکیفیت در پایین آوردن مصرف سوخت و کاهش آلایندگی نقش دارند. پیشنهاد من این است دولت ابتدا حدود ۷ میلیون خودروی فرسوده را خارج کند و یک اهتمام ویژه در ماجرای اسقاط خودرو داشته باشد.
پیرهادی با اشاره به اینکه قانون توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه کشور شروع بسیار ارزشمندی است، اظهار داشت: ان شاءالله به روزی برسیم که جلوی مازوت سوزی ۱۱ نیروگاه دیگر هم با دستور قاطع رییس جمهور گرفته شود. شاید ناترازی انرژی در برخی از قسمت ها رخ دهد؛ اما سلامت مردم مهم تر از تمامی چیز است. رییس جمهور محترم جراح قلب است و سلامت مردم برایش مهم و در اولویت است. درست است اعلام گردید که ممکنست دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما مردم حرف منطقی را می پذیرند. ان شاءالله نیروگاه های جدید را بسازند و وارد مدار کنند تا از این ناترازی هم خارج شویم.
عضو شورای شهر افزود: در دهه های گذشته باید نیروگاه ایجاد می کردیم و بهسازی و توسعه انجام می دادیم که با چنین روزی مواجه نشویم. بالاخره حالا رییس جمهور تصمیم گرفت بین سلامت و آلودگی، سلامت را انتخاب نماید که تصمیم شجاعانه ای بود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا افزود: همکاران در وزارت نفت اعلام نمودند مازوت سوزی در تهران نداریم؛ اما نکته این است که برخی کارگاه ها و مجموعه های کوچک صنعتی از مازوت و سوخت های مشابه استفاده می نمایند. مازوت سوزی کرج توسط حرکت باد به تهران می رسد و این مسئله در مدل سازی های انجام شده مشخص شده است.
وی با اشاره به کیفیت سوخت به عنوان علت دیگر آلودگی هوا اظهار داشت: طبق اسناد بالادستی دولت موظف است کیفیت سوخت را ارتقاء دهد. وزارت نفت هم اعلام نمود برای ایجاد تغییرات، پالایشگاه ها باید هزینه سنگینی کنند تا این افزایش کیفیت سوخت را داشته باشند. دولت حتما باید برای آن برنامه ریزی و اقدام نماید. آقای پزشکیان قول داده که مردم از او حرف دروغ نشوند و این حرف بسیار ارزشمندی است.
پیرهادی درباره ی معاینه فنی خودرو ها نیز بیان کرد: تعدادی از خودرو ها از شهرهای دیگر معاینه فنی می گیرند که شورای شهر نمی تواند به آن ورود کند. استانداردهای معاینه فنی در تهران مشخص است و باید خودروهایی در تهران و کلان شهرها تردد داشته باشند که یک معاینه فنی مشخص را دریافت نمایند. سطح استانداردها در تهران با شهرستان ها متفاوت می باشد.
وی با اشاره به توسعه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: پروژه توسعه حمل و نقل عمومی درحال پیگیری است. بالاتر از ۱۳۵۰ اتوبوس وارد خطوط اتوبوسرانی شده و این اتفاق قبلا نیفتاده بود. تا آخر سال عدد قابل توجهی به این تعداد اضافه می شود. واگن های مترو هم درحال ساخت است که به مرور به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه می شوند.
عضو شورای شهر افزود: درحال بررسی توسعه و حفظ فضای سبز و سایر آلاینده هایی که در پایین آوردن کیفیت هوا نقش دارند، هستیم. دستگاهها باید ورود و کمک کنند و قوه قضاییه می تواند نقش بسیار مهمی در این قضیه داشته باشد. تعدادی از دستگاهها ترک فعل کردند؛ اما برخورد جدی با آنها نشد. باید در این خصوص اقدام ویژه صورت بگیرد و خود ریاست محترم قوه قضاییه می تواند اقدام نماید چونکه سلامت مردم برای ما خیلی مهم است. در شهر تهران بر اساس گزارش دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بالاتر از ۳.۳ میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا و در کشور ۱۱.۳ میلیارد دلار خسارت متوجه مردم می شود.
منبع: sanjnews.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب