لزوم حذف برنامه های توسعه خودرومحور در بافت مرکزی تهران

لزوم حذف برنامه های توسعه خودرومحور در بافت مرکزی تهران به گزارش سنج نیوز، معاون شهردار تهران بر لزوم تهیه طرح های توسعه شهری ویژه بافت مرکزی «بدون خودرو» تاکید کرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حمیدرضا صارمی در رویداد «قرار خدمت» در جمع کارکنان حوزه معماری و شهرسازی شهرداری منطقه ۱۲ تهران، اظهار داشت: کلانشهر تهران نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد، اقتصاد کشور بر پایه اقتصاد خدماتی شکل گرفته و پایه آن هم تهران است. وقتی ۵۵ درصد کل مالیات کشور از تهران دریافت می شود، یعنی تهران در تمام مناسبات اقتصادی کشور نقش تعیین کننده ای دارد.
وی افزود: ۶ تا ۸ درصد تولید ناخالص کشور در ارتباط با ساخت مسکن می باشد. اشتغال ناشی از ساخت و ساز هم بین ۱۴ تا ۱۶ درصد و ۴۰ تا ۷۰ درصد منابع بانکی هم به مسکن اختصاص پیدا می کند. از آنجاییکه عمده ساخت و ساز مسکن در تهران صورت می گیرد، تهران نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی دارد.
وی با تاکید بر نقش مثبت صنعت ساختمان بر ارتقای رشد اقتصادی کشور، عنوان کرد: علت این رشد هم صدور حدود ۱۸ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی است. مطابق برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی باید به ۸ درصد برسد که ۴ درصد آن باید در حوزه مسکن و راه محقق شود و اگر حوزه مسکن رونق نگیرد، اقتصاد کشور متوقف می شود. ازاین رو باید مسیر برای ورود سرمایه گذاران به بخش مسکن تسهیل شود نه این که مدام بر سر راه آنان سنگ اندازی کرد.
معاون شهردار تهران در ادامه بر لزوم بکارگیری نیروهای خلاق و توانمند در مدیریت شهری تهران تاکید کرد و اظهار داشت: ما برای رسیدن به توسعه باید بذر تغییر را در سیستم بکاریم و این مهم با شناسایی نیروهای ایده پرداز و خلاق، ممکن خواهد شد.
او همینطور ضمن اشاره به طرح تفصیلی منطقه ۱۲، اظهار داشت: این منطقه دارای موقعیت و خصوصیت های خاص همچون وجود بافت تاریخی است و محافظت از این بافت با حضور پررنگ خودرو حدودا امکانپذیر نیست. بنابراین می بایست طرح های توسعه ای وابسته به خودرو در منطقه ۱۲ را حذف نمود و به سراغ طرح های کل نگر با محوریت انسان رفت. بازار بزرگ تهران نمونه ای از محدوده ای فعال بدون حضور خودرو است که گردش مالی بسیاری هم دارد و مردم هم آنجا را این گونه پذیرفته اند.
صارمی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش جهانی بر شهر متمرکز شده است، عنوان کرد: اقتصاد آینده در شهرها رقم می خورد و مشاغلی که حالا به صورت فزاینده ای زیربنای اقتصاد شهری را شکل می دهند، به اقتصاد دانش بنیانی که احتیاج به محدثات فیزیکی ندارد، وابسته اند، چنین شهرهایی به گسترش بافت شهر خودرویی که درآن مدل ترافیکی عرضه می شود، وابسته نیستند و وابستگی به خودرو ندارند. ما هم به ویژه در منطقه ۱۲ باید به سمتی حرکت نماییم که به جای این که مبانی طرح ها را برپایه شبکه حمل و نقل بگذاریم، به کارکردهایی که برای فضا تعریف می شود، تمرکز داشته باشیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: برای محافظت از بافت باید حضور خودرو را از آن حذف نمود و سراغ الگوی اقتصاد دانش بنیان و تعریف کارکرد فضایی بدون خودرو رفت. بناهای قدیمی را هم میتوان با احیاء کارکرد فضایی و هویت آن حفظ کرد.
وی ادامه داد: با نگاه نوین شهرسازی و برنامه ریزی کاربری زمین و برنامه ریزی کاربری حمل و نقل در منطقه ۱۲، باید مدلهای جدیدی طراحی کرد تا تمام این موضوعات را در کنار هم ببیند. به صورت کلی طرح های شهری با فرض این که کاربری زمین توسط برنامه ریزی کاربری اراضی عرضه شود و برنامه ریزی حمل و نقل هم صرفا سیستم حمل و نقل و مسافر را برای برآورده کردن نیازها شکل می دهند، اشکالی است که باید برای آن فکر کرد.
برپایه گزارش شهر، در انتها این نشست که باحضور دیگر مدیران کل حوزه شهرسازی و معماری و معاون شهردار منطقه برگزار می شد، مهم ترین نکات، چالش ها و موضوعات شهرسازی منطقه ۱۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



1403/07/07
09:23:17
5.0 / 5
157
تگهای خبر: اقتصاد , خدمات , خودرو , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز