امضای پیوند خواهرخواندگی میان شاهین شهر و شهرکرد

امضای پیوند خواهرخواندگی میان شاهین شهر و شهرکرد سنج نیوز: اصفهان با امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی میان شاهین شهر و شهرکرد، شهر دانش و خلاقیت دارای دومین خواهرخوانده شد. سال قبل نیز اولین پیوند خواهرخواندگی شاهین شهر با شهر نیشابور به امضای شهرداران این دو شهر رسیده بود.



سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین شهر در این مراسم که چهارشنبه شب در شاهین شهر برگزار گردید، با اعلان اینکه درک مفهوم شهر موضوع مهمی است، اظهار داشت: اگر کسی ادعا دارد که شهردار، کلیددار و یا سکان دار یک شهر است مسئولیت سنگینی دارد. این مسئولیت سنگین به جهت انجام وظایف یا مسئولیت هایی نیست که در قانون نوشته شده، که البته این قوانین، قدیمی نیز هستند؛ بلکه آن چه برای شهردار بالاتر از هر چیزی مهم بوده، این است که مفهوم شهر درک شود.

او افزود: شهر فارغ از این که در درونِ خود اجزای مختلفی دارد شامل کالبدی که آنرا شکل داده؛ اما شهر در قالب یک کالبد پویا یا یک موجود زنده دارای روح است و به داشتنِ شخصیت نیاز دارد. زمانی می توان به آینده یک شهر مطمئن بود که که شخصیت درستی برای شهر تعریف شده باشد یا برای آن تعریف کنند. این مسئله مهمی است که واژه شهر درک شود، این که روح دارد و نیازمند شخصیت است و آینده آن در گرو این شخصیت است.

شهردار شاهین شهر با تکیه بر این که شاهین شهر فرصتی برای ایران است، تاکید کرد که اگر عقلانیت نباشد نمی توان امیدی به بهبود داشت.

او بیان کرد: دو معضل و ضعف بنیادی موجب پایین رفتن راندمان در ایران و سبب شده که تلاش ها نتیجه مطلوب نیابد؛ یکی بخشی گری و دیگری مَنیت است.

ابریشمی راد افزود: در این کشور به ساختارشکنی و مهندسی نو نیاز است. اصلاح پروسه در کشور ما دیگر جواب نمی دهد و زمان مهندسی نو است و ساختار اداری و فرآیندهای انجام کار در کشور ما باید از نو مهندسی شود. برای این مساله به پایلوت نیاز است و شاهین شهر می تواند این پایلوت باشد. این شهر از روزی که بنا شده، در میان تمام شهرهای جدید ایران، با برنامه ترینف بافکرترین و از قوی ترین و منسجم ترین و منظم ترین و بهترین ساختار شهری برخوردارست و اگر چنین پایلوتی در شاهین شهر ایجاد شود شاید بتواند آنرا تعمیم داد.

او توضیح داد: من به سهم خودم از هر بهانه ای برای معرفی شاهین شهر و برای توسعه ظرفیتهای این شهر به ویژه ظرفیتهای اجتماعی آن تلاش کردم. معتقدم شاهین شهر بسیار بااستعداد است و مردمانی بسیار مشارکت جو و مستعد برای حرف های نو دارد. بدین سبب وقتی شرایط محیطی ایجاب می کند مدیران نیز باید مدیران تحول گرا، شجاع وریسک پذیر باشند.

ابریشمی راد افزود: نهایت تلاش مدیریت شهری شاهین شهر این بوده که به این شهر، هویتی داده شود که برازنده نامش به عنوان شهر دانش و خلاقیت باشد و آینده روشنی را تضمین کند. شاهین شهر می تواند جلوه ای از شکوه تمدن ایران باشد چون از تمامی ملیت ها و قومیت ها در درونش حضور دارند، شهری نو و جوان است و استعداد دارد.

شهردار شاهین شهر با اشاره به این که رویدادهایی که در این شهر برگزار می شون سلسله اقداماتی هستند که مقرر است تعریفی نو از شاهین شهر به جهان مخابره کند، اشاره کرد: در سال ۱۴۰۳ شاهین شهر شاهد پنج رویداد ملی هنری است که حتی پایتخت کشور نیز چنین ادعایی ندارد. سمپوزیوم ملی مجسمه سازی شاهین شهر، اولین رویداد بود و در ادامه نیز جشنواره ملی تئاتر اقتباس، جشنواره ملی موسیقی خلاق، جشنواره ملی شعر کودک و جشنواره ملی حروف نگاره در این شهر برگزار می گردد.

او همین طور با اشاره به عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی میان شاهین شهر و شهرکرد، به زمینه های گسترده تبادلات فرهنگی میان مردم شاهین شهر و شهرکرد اشاره و بیان کرد: یکی از اقوام پرکثرت در شاهین شهر اقوام لر از رسته ها و گروههای مختلف هستند که با شهرکرد مرجعیت دارد و زمینه را برای عقد خواهرخواندگی بین این دوشهر فراهم نمود. بر سرعت گرفتنِ این مساله نیز اصرار داشتم چونکه انتظار داریم خواهرخوانده های ما در جشنواره های پیش رو فعال باشند؛ ازجمله این که در قسمتی از جشنواره ملی موسیقی خلاق، یک شب به شب موسیقی شاهین شهر-نیشابور اختصاص خواهد داشت و یک شب نیز شب موسیقی شاهین شهر-شهرکرد خواهد بود.

شهر اثر هنری بسیار بزرگی است


در این آئین، محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد نیز با تکیه بر اهمیت ترویج صلح در مجموعه شهرها و کشورها و ضمن تقدیر از شهردار شاهین شهر برای پیشنهاد خواهرخواندگی اظهار داشت: کلیدواژه دکتر ابریشمی راد همیشه این بود که «شهر یک موجود زنده است» و این جمله سرشار از محتواست و باید به آن رسید. به جهت اینکه پویایی و فعالیت در شهر دیده شود باید شاهد اتفاقات، رویدادها و کارهای مختلفی باشد تا بتوان شهر را زنده نگه داشت.

او با اشاره به توجه و مشارکت شهروندان افزود: «کریستوفر الکساندر» معمار مطرحی است و بیان می کند که «شهر اثر هنری بسیار بزرگی است که آفرینندگانی به وسعت خویش و به تعداد جمعیت خود دارد.» یعنی نقش شهروند در ایجاد و پویایی و سرزندگی شهر را به زیبایی مطرح کرده است.

شهردار شهرکرد اظهار داشت: شهرِ زیبا ساختنی است و نه یافتنی. ما مسئولین باید بدانیم که مردم، سازنده شهر هستند و حس مشارکت در شهروندان باید زنده باشد و بتوانند شهر را به زیبایی بسازند؛ اما این حس مشارکت زمانی زنده خواهد شد که حس تعلق زنده شود و شهروند نسبت به شهر تعلق داشته باشد و زمانی این تعلق برقرار خواهد شد که به داشته ها و هویت و مفاخر و مشاهیر و سِبقه‌ی آن شهر آگاهی و دانش داشت که الحمدالله شهر دانش و خلاقیت نیز چنین است.

واحدیان اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) در فرازی از نهج البلاغه می فرماید که «شهری آباد می شود که مردمانش آنرا دوست داشته باشند.» به همین دلیل توجه به حس تعلق موضوع مهمی است. دکتر ابریشمی راد از قدرت هنر برای بیان این مساله استفاده می نمایند. هنر زبانِ فنی مشترکی است که می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و اثرگذاری بسیار بالایی دارد

او اشاره کرد: برای شهرکرد نیز توجه به رویدادهای فرهنگی بسیار اهمیت دارد و امیدوار هستم با پیوند خواهرخواندگی میان این دوشهر، شاهد برگزاری رویدادهای خوب و تأثیرگذاری برای هردوشهر باشیم. شهرکرد شهر رنگین کمان اقوام است. در شهرکرد نیز ظرفیتهای بالایی وجود دارد به همین دلیل سبب خرسندی است و افتخار می نماییم سبب اتفاقات خوبی بین دو شهر باشیم.

در این آئین سیدحسن میرفانی، شهردار نیشابور نیز اظهار داشت: امیدوار هستم با انعقاد خواهرخواندگی میان شاهین شهر و شهرکرد، تبادل مباحث فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین دوشهر رخ دهد و سبب شکوفایی هرچه بیشتر هردو شهر شود.

او افزود: پیوند خواهرخواندگی میان نیشابور و شاهین شهر نیز که از یکسال گذشته برقرار شده درحقیقت پیوندی است میان نیشابور به عنوان یک شهر با پیشینه هفت هزار ساله تمدنی و نیز مدنیت امروزی شاهین شهر که باافتخار برقرار شده است.

به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در آخر نیز تفاهم نامه خواهرخواندگی میان شاهین شهر و شهرکرد به امضای شهرداران این دو شهر رسید. لازم به ذکر است که در سال قبل و هم زمان با هفته فرهنگی شاهین شهر و در پنجاهمین سال تأسیس این شهر نیز پیوند خواهرخواندگی میان دو شهر نیشابور و شاهین شهر به امضا رسیده بود و شهرکرد، دومین خواهرخوانده‌ی شاهین شهر است.




منبع:

1403/07/05
12:21:33
5.0 / 5
183
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , ساخت , مدیریت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز