مدیركل فرهنگی شهرداری تهران خبر داد

شروع دومین رویداد آیینی محرم شهر از سه شنبه

شروع دومین رویداد آیینی محرم شهر از سه شنبه سنج نیوز: مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از شروع دومین رویداد آیینی شهر تهران «محرم شهر» در میدان آزادی آگاهی داد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، مصطفی زیبایی نژاد با اشاره به شروع به کار رویداد آیینی «محرم شهر» از سه شنبه ۹ مردادماه در میدان آزادی در دومین سال و شروع فعالیت محرم شهر اظهار داشت: «محرم شهر»، رویدادی آیینی حماسی همراه با خلاقیت هنری است و تلاش دارد مراسم عزاداری سیدالشهدا را در دهه سوم ماه محرم و دهه اول ماه صفر زنده نگه دارد و فضای شهر تهران را امام حسینی کند. در دهه اول و دوم ماه محرم برنامه های متمرکزی برای مراسم عزای امام حسین مقابل السلام برگزار می شود، اما در ایام بعدی، این فضا کم کم کمرنگ تر می شود. بدین سبب طراحی محرم شهر به شکلی است که خلأهای موجود در این ایام را جبران و شهروندان تهرانی را کم کم به حال و هوای اربعین و سفر کربلا نزدیک کند.

وی افزود: این رویداد سال قبل برای اولین بار به مدت ۱۹ شب همراه با استقرار کشتی «سفینه النجاه حسینی» در میدان آزادی اجرا شد. علاوه براین، غرفه های مختلفی همچون صدور گذرنامه اربعین، خدمات اجتماعی، نمایشگاه ملزومات اربعینی و موکب های پذیرایی نیز به ارائه خدمات به مردم پرداختند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران افزود: این رویداد در نهایت با برگزاری آیین بدرقه زوار اربعین پایان یافت و استقبال خوبی را شاهد بود. امسال نیز کوشیدیم با برگزاری محرم شهر علاوه بر ایجاد فضای معنوی در شهر، نیازمندی های مردم برای سفر زیارتی اربعین را در سطح گسترده تری به آنها عرضه نماییم.

زیبایی نژاد از ساخت کشتی سفینه النجاه در ابعاد بزرگتری آگاهی داد و اظهار داشت: کشتی سفینه النجاه حسینی امسال هم در میدان آزادی مستقر شده و پذیرای عموم مردم خواهد بود. این کشتی امسال در ابعادی بزرگتر و در حدود ۷۵۰ متر مربع تولید شده تا افراد بیشتری بتوانند در آن حضور پیدا کنند. همین طور چایخانه حسینی مستقر در کشتی نیز فضای معنوی متفاوتی را فراهم نموده تا تداعی گر مراسم حضرت سیدالشهدا باشد.

وی از فعالیت غرفه صدور گذرنامه اربعین در میدان آزادی آگاهی داد و اظهار داشت: با همکاری فراجا، سامانه برخط ثبت نام گذرنامه در میدان آزادی مستقر شده و به شهروندان تهرانی خدمات ارائه می نماید. همین طور طی مذاکره با بانکهای اصلی قرار شد که خدمات ارز اربعینی در میدان آزادی به شهروندان ارائه شود. موضوع قابل توجه این است که خیلی از این خدمات اداری که در میدان آزادی تدارک دیده شده پس از ساعت کاری است و کسانی که در طول روز به سبب مشغله نمی توانند امور اداری سفر کربلا را پیگیری کنند در این فضا چنین امکانی برایشان فراهم گشته است.

زیبایی نژاد اشاره کرد: علاوه براین، نمایشگاه ملزومات اربعینی همانند سال قبل نیازمندی های شهروندان برای سفر به کربلای معلی را تامین می کند و موکب های حسینی نیز به پذیرایی از میهمانان محرم شهر می پردازند. می خواهیم همه نیازمندی های تجهیزاتی و امکاناتی که یک زائر برای سفر به کربلای معلی در روزهای اربعین نیاز دارد را در محرم شهر فراهم نموده و در دسترس او قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره ی وجه تمایز محرم شهر امسال با سال قبل اظهار داشت: یکی از برنامه های نوآورانه امسال، برگزاری خیمه «شهر کودکان حسینی» ویژه کودکان و نوجوانان است. همین طور تعدادی از مداحان و سخنوران برجسته کشور و گروههای آیینی تعزیه و نمایش عاشورایی با حضور در استیج محرم شهر به برگزاری مجلس سوگ حسینی می پردازند.

وی اظهار داشت: «خیمه یاری» نیز برنامه دیگری است که با هدف یاری رساندن به نیازمندان توسط سازمان خدمات شهری شهرداری تهران برگزار شده است.

بگفته مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، «محرم شهر» از روز سه شنبه ۹ مرداد در میدان آزادی شروع شده و تا ۲۳ مرداد از ساعت ۱۸ الی ۲۳ در میدان آزادی ادامه خواهد داشت. این رویداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد با حضور مردم عزادار حسینی، شهردار تهران، رئیس شورای شهر، اعضای شورا، معاونین شهرداری و تعدادی از دست اندرکاران فرهنگی کشور بصورت رسمی افتتاح می گردد.

طبق گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، او در آخر اظهار داشت: بیشتر ظرفیتهای شهرداری تهران و نهادهای هم راستا در عرصه فرهنگی و اجرائی در این کار عظیم سهیم بوده و خصوصاً شهرداری منطقه ۹ که میزبانی برگزاری دومین رویداد آیینی محرم شهر را عهده دار است و همین طور تعدادی از نهادهای اجرائی کشور همچون بنیاد رودکی و سازمان صدا و سیما مشارکت بسیار جدی در برگزاری این رویداد دارند. محرم شهر در قالب برنامه های زنده و تولیدی از شبکه های مختلف سیما روی آنتن خواهد رفت.




منبع:

1403/05/09
10:51:36
5.0 / 5
255
تگهای خبر: خدمات , روابط , ساخت , شغل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز