افتتاح خانه شهر در روز تهران

افتتاح خانه شهر در روز تهران سنج نیوز: مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران از افتتاح «خانه شهر» همزمان با روز تهران آگاهی داد.


مسعود حق لطفی در گفت و گو با ایسنا، در مورد عاقبت ساخت «خانه شهر» در میدان امام خمینی(ره) با اعلان اینکه در سال ۱۳۴۸ با تخریب ساختمان بلدیه شهر تهران در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، این فضای منحصر به فرد در مرکز تاریخی شهر تهران از کارکرد اصلی خود یعنی ارتباط با مردم و کارهای شهری خارج شد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ با رویکرد جدید مدیریت شهری، بازآفرینی این ساختمان در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و عملیات اجرائی آن با هدف ارتباط مجدد این فضا با شهر و میدان با نگاهی تاریخ گرا در عرصه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، به عنوان خانه ای برای شهروندان و با نام برگزیده «خانه شهر» تعریف شد.
وی بیان کرد: خاصیت های تاریخی میدان و فرم اولیه ساختمان بلدیه در دوران معاصر مدنظر قرار گرفت و نمای ساختمان مذکور از آن الهام گرفته شد؛ اما سازه نگهدارنده برمبنای آخرین بخشنامه های ملاک عمل، طرح ریزی شد و اقدامات اجرائی آن سازه بتنی بصورت نمایان اجرا و به انتها رسیده است.
بگفته مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، باتوجه به موقعیت خاص پروژه و هم جواری های آن، سازه نگهبان نیز به شکلی طراحی شد که عبور و مرور ترافیکی و کسب وکار کسبه پیرامونی، در زمان اجرا مختل و گرفتار وقفه نشود و وجود تونل خط دو متروی تهران بصورت قطری و در عمق حدود پانزده متری از سطح، محاسبات شالوده ساختمان را در طراحی خانه شهر تحت تاثیر قرار داد که می بایست توزیع وزن ساختمان بر روی سازه تونل قرار نمی گرفت. بدین ترتیب و با لحاظ دو طبقه زیرزمین، ایجاد دهانه میانی ستون ها با عرض ۱۷ متر در طبقات فوقانی به همراه دسترسی مستقیم از خط مترو به این ساختمان میسر شد.
حق لطفی با اعلان اینکه طراحان خانه شهر، از مدیریت مصرف انرژی نیز مغفول نمانده و جزییات اجرائی آنرا به شکلی طرح ریزی کردند که مصرف انرژی را تا حد زیادی نسبت به سایر ساختمان های مشابه تقلیل داده و هزینه های جاری بنا بعد از بهره برداری را به حداقل برساند، افزود: بام ساختمان نیز به عنوان نمای پنجم بصورت سبز طراحی شد تا در زمان بهره برداری دارای نظرگاه ویژه ای باشد.
وی تاکید کرد: دسترسی به بام ازطریق یک رمپ با سازه ای معلق در بخش میانی ساختمان طرح اندازی شد که خود قسمتی از شخصیت فضای داخلی این ساختمان را عینیت می بخشد.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران افزود: این ساختمان که نخستین و بزرگ ترین پروژه بازآفرینی شهری با حفظ ساختار و شکل سنتی نمای بنا با طراحی داخلی مدرن در پایتخت و حتی کشور می باشد در زمینی به مساحت ۴۹۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۸ هزار متر مربع در ۴ طبقه (دو طبقه روی زمین و دو طبقه زیرزمین) درحال ساخت می باشد و کارکرد کلی آن فرهنگی و متشکل از یک سالن چند منظوره به ظرفیت ۳۸۰ نفر، موزه با رویکرد معرفی تهران و شهرداری تهران، فضاهای نمایشگاهی و عرضه محصولات فرهنگی، بام سبز و سالن رسانه و تشریفات برای رخدادهای مهم دیپلماتیک شهر است که با تکمیل آن در ماه های پیش رو، یکی از رخدادهای منحصر به فرد شهر تهران محقق می گردد.
حق لطفی در مورد زمان افتتاح «خانه شهر» نیز با تکیه بر این که تمام تلاش خودرا به کار بسته ایم تا برای «روز تهران» در مهرماه این خانه افتتاح شود، اضافه کرد: هم اکنون «خانه شهر» در مرز پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی است اما تجهیزات داخلی این خانه عمدتاً خرید خارجی است و درحال حمل به ایران است و بنظر می رسد تا ماه آتی پروسه نصب تجهیزات صورت گیرد.




منبع:

1403/04/27
12:26:41
5.0 / 5
276
تگهای خبر: ایران , خرید , دیپلماتیك , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز