پژوهشگر ایرانی دانشگاه هاروارد تشریح كرد

خطای شبكه های اجتماعی در پیش بینی نتیجه انتخابات آمریكا

خطای شبكه های اجتماعی در پیش بینی نتیجه انتخابات آمریكا سنج نیوز: نشست تخصصی «بررسی تأثیر شبكه های اجتماعی بر انتخابات 2020 امریكا و روند آن» با همكاری دفتر مطالعات و تنظیم گری رسانه ساترا و با حضور میثم علی زاده ـ پژوهشگر دانشگاه «هاروارد» امریكا ـ به صورت آنلاین اجرا شد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه، میثم علیزاده هشت محور شامل «تبلیغات سیاسی»، «گفتمان سازی»، «اخبار نادرست و گمراه کننده»، «عملیات روانی گروهی و هماهنگ»، «مسائل در رابطه با پلت فرم ها»، «تاثیر کرونا در انتخابات»، «پیش بینی انتخابات» و همین طور «مدیریت محتوا» را درباره انتخابات امریکا قابل بحث دانست.



نقش «میکرو اینفلوئنسرها» در انتخابات امریکا
این پژوهشگر درباره محور اول یعنی تبلیغات سیاسی اظهار داشت: تبلیغات سیاسی خود دارای زیرمجموعه های تبلیغات سیاسی در پلت فرم های اجتماعی، استفاده از میکرو اینفلوئنسرها و ایمیل های تبلیغاتی است. همیشه این بحث مطرح بوده که تبلیغات سیاسی (به صورت ویدئویی) تاثیر چندانی در رأی کاندیداهای انتخاباتی ندارد و نتیجه ۵۹ آزمایش مشخص کرد که اثر تبلیغات سیاسی روی کاربران خیلی کم بوده است؛ البته این موضوع، ارتباطی با شبکه های اجتماعی ندارد و تا حالا در زمینه شبکه های اجتماعی مطالعه علمی قابل توجهی انجام نشده است؛ شاید به این دلیل که تبلیغات سیاسی کاندیداها اثر یکدیگر را خنثی می کنند.
وی افزود: اتفاق جالب امسال استفاده از «میکرو اینفلوئنسرها»ی شبکه های اجتماعی در تبلیغات سیاسی بود، یعنی افرادی که کمتر از ۱۰ هزار نفر فالوور دارند. در صورتیکه تا قبل از این تمرکز روی استفاده از سلبریتی ها در تبلیغات سیاسی کاندیداها بوده، در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا از میکرو اینفلوئنسرها استفاده شد؛ یعنی افرادی که شهرت سیاسی و هنری و ورزشی ندارند و از لحاظ قیمت برای تبلیغات ارزان تر هستند. مزیت دیگر میکرو اینفلوئنسرها این است که جنس رابطه مخاطب با آنها مبتنی بر اعتماد و صمیمیت بیشتر است، بنا بر این تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارند.



نقش توییت های جنجالی ترامپ
علی زاده درباره محور گفتمان سازی نیز اظهار داشت: گفتمان سازی به این معناست که دیگران را مجبور کنید درباره موضوع مورد نظر شما صحبت کنند؛ خواه موافق یا مخالف. گاهی رسانه های اجتماعی می توانند با گفتمان سازی، رسانه های سنتی را نیز تحت تاثیر قرار دهند. در تحقیقات علمی مشخص شده که توییت های جنجالی ترامپ درباره موضوعات حاشیه ای توانسته حواس مخاطبان را از موضوع اصلی و ناخوشایند دولت منحرف کنند.
این پژوهشگر درباره موضوع سوم یعنی اخبار نادرست (فیک نیوز) و گمراه کننده اظهار نمود: برای مقابله با این امر، شبکه های اجتماعی مثل توییتر از سیاست هایی مثل تشویق کاربران به نوشتن متن تکمیلی در هنگام بازنشر یک پیام، اعمال محدودیت در بازنشر، کمتر دیده شدن مطالب مخاطبان انتشاردهنده اخبار نادرست بهره بردند. درباره مطالب گمراه کننده نیز از سیاست هایی مثل تمرکز بر اخبار محلی و تشکیل کنسرسیوم های مختلف توسط دانشگاه ها و شرکت های خصوصی جهات مقابله با اخبار نادرست استفاده شد.
وی درباره عملیات روانی گروهی و هماهنگ نیز اظهار داشت: این امر به ساختن حساب های کاربری به تعداد بسیار زیاد و هماهنگ کردن آنها برای انجام اقدامات هماهنگ مثل انتشار یک پست یا بازنشر آن در شبکه های اجتماعی اشاره دارد. گاهی اوقات این حساب های کاربری توسط ربات اداره می گردند. اهمیت آنها در تهدید امنیت ملی و گاهی تاثیر در انتخابات بوسیله هک و انتشارات اطلاعات محرمانه و تغییر آرای مردم است. بدین سبب عملیات روانی برای همه کشورها مهم می باشد. برای مقابله با این امر می توان از فعالیت زیاد پلت فرم ها، استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی زودهنگام و ایجاد سایتی برای اطلاع رسانی بهره برد.


اقدام تبلیغاتی جنجال برانگیز ترامپ
علی زاده با اشاره به مسائل دیگر در رابطه با پلت فرم ها اشاره کرد: در این انتخابات، کمپین ترامپ صفحه اول سایت یوتیوب را خریداری کرد که اقدامی جنجال برانگیز بود. اقدام دیگر، حذف موقت معرفی گروه های مختلف سیاسی توسط فیسبوک بود.
پژوهشگر دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه کرونا سبب کاهش محبوبیت جمهوری خواهان در امریکا شد، اظهار نمود: ضعف دولت و مجلس در مدیریت کرونا و تعداد کشته های کرونا از یک سو و افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا بر اثر میتینگ های تبلیغاتی ترامپ از طرف دیگر سبب تاثیر کرونا بر انتخابات امریکا شد.
وی درباره بحث پیش بینی انتخابات در امریکا اظهار نمود: پیش بینی انتخابات در امریکا از دهه ۱۹۳۰ با کار جرج گالوپ شروع شد که هنوز هم موسسه گالوپ به این کار ادامه می دهد. برای پیش بینی انتخابات در امریکا اطلاعاتی از قبیل پیش بینی بنیادی، جایگاه نسبی ایالت ها در انتخابات قبلی و مدل پیش بینی تغییرات آنها، نظرسنجی ملی و ایالتی، مدل اصلاح خطاها و مدل تغییر نظرات در طول کمپین مورد نیاز است.
این پژوهشگر افزود: در انتخابات سال ۲۰۲۰، نبود داده های کافی، مشارکت بالا، تاثیر کرونا، تخریب رسانه توسط ترامپ، اعلام عمومی نتایج پیش بینی و شرکت کردن افراد مشتاق سیاست در نظرسنجی سبب دقت پایین در نظرسنجی ها شد. طبق تحقیقات انجام شده، گاهی اوقات مثل انتخابات ۲۰۱۶، بالا بودن نظرسنجی ها به نفع هیلاری کلینتون، سبب بالا رفتن مشارکت طرفداران ترامپ در انتخابات و پیروزی وی شد.



خطای رسانه های اجتماعی در پیش بینی نتایج انتخابات
وی افزود: پیش بینی انتخابات با بهره گیری از رسانه ای اجتماعی توسط ۳ سایت انجام شد که ۲ مورد از آنها خطای فاحشی در پیش بینی نتایج انتخابات داشتند.
علی زاده با اشاره به بحث مدیریت محتوا در زمینه انتخابات امریکا اظهار داشت: ترامپ در یک توییت اعلام نمود که رای گیری پستی سبب احتمال افزایش تقلب در انتخابات می شود. توییتر این مطلب را نادرست اعلام نمود و بعد از آن ترامپ با یک فرمان اجرائی و طبق ماده ۲۳۰، خواهان قانونمند شدن پلت فرم های اجتماعی توسط وزارت دادگستری شد.
وی با اعلان اینکه برمبنای ماده ۲۳۰، شرکت های اینترنتی در قبال محتوای منتشرشده توسط کاربران مصون هستند، اظهار نمود: البته این ماده فقط ناظر به شبکه های اجتماعی نیست و ویکی پدیا و نظرات کاربران در سایت های خبری و سایت های فروش کالا را نیز شامل می شود. چون دستگاه قضایی نمی تواند به شکایت میلیاردها کاربر اینترنت پاسخگو باشد. البته یک اصلاحیه برای این ماده طراحی شد، چون مرزبندی بین آزادی بیان و گفتار زیان آور خیلی مشکل است.



تفاوت شرایط انتخابات امریکا با ایران در فضای سایبری
او در آخر با تاکید بر اینکه همه این مطالب گفته شده درباره امریکاست و مقایسه شرایط انتخابات امریکا با ایران در فضای سایبری صحیح نیست، در بیان علت های این امر اظهار داشت: سیستم سیاسی، وجود رسانه های معاند فارسی زبان خارج از کشور، وجود اپوزیسیون فارسی زبان و عملیات روانی با زبان فارسی، عدم تقارن بین کاربران حامی گروه های سیاسی در رسانه های اجتماعی، عدم تقارن بین دسترسی گروه های سیاسی به سلبریتی ها و اینفلوئنسرها، نبود بسترهای لازم برای مقابله با ربات ها و عملیات روانی سایبری، فراهم بودن زمینه باور اطلاعات نادرست، سکوت نخبگان دانشگاهی در موضوع اطلاعات نادرست و عدم وجود امکان مداخله پلت فرم ها در موضوعات سیاسی و اطلاعات نادرست، همچون عواملی هستند که نمی توان اطلاعات استخراج شده از انتخابات امریکا را به این دلیلهای در مورد ایران به کار ببریم.






منبع:

1399/08/27
12:53:20
5.0 / 5
1362
تگهای خبر: آمریكا , آنلاین , ایران , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز